Museum De Buitenplaats wordt onderdeel van het Drents Museum

Foto 3

Goed nieuws! Gisteravond stemde de gemeenteraad van Tynaarlo vóór de toekomstplannen van ensemble De Buitenplaats. Dat betekent dat De Buitenplaats een volwaardig onderdeel wordt van het Drents Museum. Drents Museum De Buitenplaats gaat in 2024 open! Eelde krijgt hiermee een uniek museum dat zich als enige in Nederland richt op art nouveau.

Het museum is gebouwd in 1996 en ontworpen door Alberts & Van Huut Architecten in opdracht van de familie Van Groeningen. Ook het 17de-eeuwse gebouw het Nijsinghhuis maakt deel uit van het ensemble. Het staat bekend om zijn monumentale muurschilderingen van schilders Wout Muller, Clary Mastenbroek, Matthijs Röling, Olga Wiese en Pieter Pander die ook vertegenwoordigd zijn in de collectie van het Drents Museum.

De verbinding met het dorp is heel belangrijk voor het nieuwe museum. We kijken daarnaast erg uit naar de samenwerking met het Drents Museum en Stichting Het Drentse Landschap, dat eigenaar zal worden van de gebouwen en grond van ensemble De Buitenplaats.

Foto’s: Sake Elzinga
Foto 1. De Fierljepper, Elisabeth Varga, brons, 1984 – met daarachter Museum De Buitenplaats
Foto 2, 4 en 5. Details Nijsinghhuis door Matthijs Röling en Wout Muller, c/o Pictoright Amsterdam.
Foto 3. Museum De Buitenplaats