Museum De Buitenplaats in Tussen Kunst en Kitsch Extra

Vrouw kijkt naar schilderijen die aan de muur hangen

Museum De Buitenplaats in Tussen Kunst en Kitsch Extra

Op 7 november was Museum De Buitenplaats het decor voor een uitzending van Tussen Kunst en Kitsch Extra. In deze speciale aflevering praatte expert Willem de Winter door over een fascinerende vondst in de Tussen Kunst en Kitsch-aflevering: een stilleven van de vermaarde schilder Jan van der Kooij. Dit kunstwerk diende als startpunt voor een verkenning van de Noordelijke Realisten en daarmee kon een bezoek aan Museum De Buitenplaats niet ontbreken.

Een bezoek aan het Nijsinghhuis

Willem de Winter nam de kijker mee naar het Nijsinghhuis voor een exclusieve rondleiding. Hier kregen zij een kijkje in de creatieve processen van vijf kunstenaars die het huis met hun kunst hebben verrijkt. Matthijs Röling nam de Blauwe Kamer voor zijn rekening, waarna Wout Muller meehielp aan de sterrenhemel in de hal. Muller schilderde later zelf het Erotisch Kabinet, terwijl Pieter Pander een imposante wandschildering in het koetshuis creëerde. Clary Mastenbroek en Olga Wiese toverden elk een vertrek in het bovenhuis om met hun artistieke visies.

Een ontmoeting met kunstenaar Olga Wiese

In het paviljoen van Museum de Buitenplaats ontmoette Willem de Winter beeldend kunstenaar Olga Wiese. Zij deelde persoonlijke inzichten over haar laatste werk en de ontwikkeling die zij als kunstenaar heeft doorgemaakt.

Deze aflevering kijk je terug op de website van AvtroTros.