Het leven van Matthijs Röling

Enzige woonplaats

Over het leven van Matthijs Röling

Als het gaat over Noordelijke kunstenaars van groot kaliber dan spreken de leden van de Groninger kunstkring De Ploeg vaak tot de verbeelding. Deze kunstschilders waren toonaangevend aan het begin van de twintigste en zijn niet onbekend voor Museum De Buitenplaats. Kijken we naar het einde van de twintigste eeuw, dan valt vooral het werk van Matthijs Röling op. Röling heeft een innige band met het museum die is terug te zien in zijn legendarische versieringen van het Nijsinghhuis en de waardering die oprichters Jos en Janneke van Groeningen al sinds dag één koesteren voor zijn oeuvre. In deze blog lichten we het leven en het werk van Röling toe, dat hem ondanks zijn nationale bekendheid uiteindelijk richting het pittoreske Groningse Ezinge heeft gebracht.

Enzige woonplaats
Ezinge, woonplaats van Matthijs Röling

Wie was Matthijs Röling

Matthijs Röling werd geboren in het Zeeuwse Oostkapelle maar groeide op in de stad Groningen. Op jonge leeftijd studeerde hij tijdens de roerige jaren zestig aan de Koninklijke Academie in Den Haag, om vervolgens aan de Rijksakademie in Amsterdam te studeren. Ook toen toonde de jonge kunstenaar veel interesse in de poëtische rust van het noorden. Zijn eerste museumexpositie vond plaats in het Drents Museum te Assen. Zeven jaar later leverden zijn verdiensten hem een plek op als docent aan de Academie Minerva te Groningen. In datzelfde jaar verhuisde hij naar Ezinge waar hij tot de dag van vandaag zetelt. Röling werd een toonaangevende figuur in verscheidene kunstkringen.

Kunstkring De Groep

Al tijdens zijn periode aan de Amsterdamse Rijksakademie identificeerde Röling zich vooral met een groep onafhankelijke realisten die zich afzette tegen de dominantie van abstracte kunst in de Randstad. Kunstkring ‘De Groep van de figuratieve abstractie’ verplaatste zich over de jaren naar plekken in Nederland die meer rust en ruimte boden. Samen met kunstenaars Wout Muller en Henk Helmantel voerde Matthijs Röling een generatie nieuwe kunstschilders aan die het ‘Noordelijk Realisme’ uitdroegen.

Figuratieve kunst

Figuratieve kunst is de tegenpool van de abstracte kunst. In figuratieve kunst komen dingen naar voren die tot de menselijke verbeelding spreken. Een uitgestrekt vergezicht, een stilleven of een portret beelden allemaal elementen die herkenbaar zijn voor de mens. Het noordelijke realisme was een vorm van figuratieve kunst die als eerste werd vertegenwoordigd door Pieter Pijn op de kunstacademie Minerva.

Noordelijk realisme

Noordelijke realisten kunnen getypeerd worden als zorgvuldige en aandachtige schilders met een oog voor natuurlijk licht, techniek en precisie. Deze precisie kon vooral in het Noorden opbloeien door de ruimte en vrijheid van de dunbevolkte provincies. Mensen die wonen in Groningen, Friesland of Drenthe zullen begrijpen waarom deze kunstenaars zich hier vestigden. De donkerblauwe tinten van een sterrenhemel langs de Waddenzee zul je nergens anders ter wereld aantreffen.

Muurschilderingen

Gedurende de jaren tachtig begon het Noordelijke Realisme duidelijk geassocieerd te worden met Matthijs Röling en zodoende leende hij zijn talenten voor een aantal bekende muurschilderingen. Sinds 1983 werkte Röling aan de inmiddels monumentale wandschilderingen in het Nijsinghhuis van Museum De Buitenplaats. Daar kwam in 1987 de prachtige muurschildering voor de Rijksuniversiteit Groningen bij. De ‘Boom der Kennis’ die hij samen met Wout Muller vervaardigde is tot op de dag van vandaag te bewonderen in het Academiegebouw. Het is een imposant werk met verwijzingen naar de Groningse volksheld Ome Loeks en de vader van Matthijs, hoogleraar Bert Röling. Het kunstwerk is een monumentale ode aan de universiteit en de stad Groningen.

In 2020 waren de vergezichten van Johan Dijkstra in het museum te vinden. In zijn werken zie je herkenbare scenes uit het Groningse platteland in bonte paarstinten of warme rode kleuren.

Een voltooide loopbaan

Inmiddels heeft Matthijs Röling zijn ambacht moeten neerleggen. Sinds 2009 is de kunstenaar niet meer in staat om de precieze penseelstreken te maken die als een rode draad door zijn werk lopen. Röling was een meester van de technieken die men eerder van een negentiende-eeuwse schilder zou verwachten; het mengen van stoffen om de juiste verfkleuren te krijgen, het spelen met licht en het hameren op technische vaardigheden. Dit werd hem niet altijd ten dank afgenomen door collega’s of critici. Hij werd ook wel de jongste oude meester genoemd. Toch heeft Röling een aanzienlijke hoeveelheid kunstwerken achtergelaten die de enthousiasteling nog eeuwen zoet kunnen houden. Enkele daarvan zijn te bewonderen in het Nijsinghhuis van Museum De Buitenplaats.

Matthijs Röling in Museum De Buitenplaats

Wil je het werk van Matthijs Röling bewonderen? Breng dan een bezoek aan het Nijsinghhuis en bewonder de Blauwe Kamer, de muurschilderingen in de hal en bibliotheek en vergeet niet omhoog te kijken naar de sterrenhemel aan het plafond. Dit kan ook onder begeleiding van een gids. Het Museum De Buitenplaats organiseert namelijk ook rondleidingen in het Nijsinghhuis.

Koop vandaag nog je ticket en zie de werken van Matthijs Röling in levenden lijve.