Kunst en avontuur: Beleef museum De Buitenplaats met kinderen

Museum met kinderen

Kunst en avontuur: Beleef het museum met kinderen

Ben je op zoek naar een leuk museum om met je kinderen te bezoeken? Museum De Buitenplaats in Eelde is dé plek waar kunst, avontuur en educatie samenkomen. Laat je inspireren en verwonderen terwijl je samen met je kinderen de magische wereld van kunst ontdekt.

Waarom een kunstmuseum met kinderen bezoeken?

Een museum met kinderen bezoeken kan voor sommige ouders een uitdaging zijn. Je wilt graag dat je kinderen kunst en cultuur ervaren, maar ze lijken misschien niet meteen enthousiast te zijn. Bij Museum De Buitenplaats begrijpen we dit dilemma maar al te goed. We geloven in een andere benadering, waarbij kunst toegankelijk, boeiend en leuk is, zelfs voor de jongsten onder ons.

Een wereld vol kunst en cultuur wacht op jonge ontdekkingsreizigers. In Museum De Buitenplaats kunnen ze zich onderdompelen in diverse vormen van creativiteit en expressie, wat hun verbeelding en creatieve denkvermogen tot leven brengt. Bovendien biedt Museum De Buitenplaats een kans voor ouders om samen met hun kinderen te leren en te ontdekken. Sta oog in oog met kunstwerken die vragen oproepen en gesprekken inspireren over kleur, vorm, betekenis en emotie. Een museum met kinderen bezoeken is daarmee niet alleen educatief, maar ook een avontuur vol verbeelding en verbondenheid.

Op speurtocht in de Beeldentuin en het Nijsinghhuis

Bij aankomst in Museum De Buitenplaats word je meteen verwelkomd door een betoverende beeldentuin. Hier staan talloze kunstwerken die allemaal hun eigen verhaal vertellen. Met behulp van de ‘kijkwaaier’ kunnen kinderen op een interactieve manier naar de beelden kijken en ontdekken wat deze kunstwerken zo bijzonder maakt.

Nog niet uit gespeurd? Zet dan de speurtocht voort in het Nijsinghhuis. Tijdens de ‘blauw, groen en beestjes’ speurtocht gaan de kinderen op zoek naar verborgen ‘beestjes’ en moeten ze op zoek naar de juiste vloeren. Deze activiteit is al leuk voor kinderen vanaf 6 jaar. Met deze speurtochten kunnen ze op een interactieve manier kennis maken met kunst. Kunst wordt zo toegankelijk en boeiend, zelfs voor de kleintjes.

museum met kinderen op speurtocht in de Beeldentuin

Educatieprogramma’s van Museum De Buitenplaats

Bij Museum De Buitenplaats hebben we speciaal ontwikkelde educatieprogramma’s voor basisschool- en middelbare schoolleerlingen. We begrijpen dat kunst een belangrijke rol speelt in de ontwikkeling van jonge mensen en daarom hebben we boeiende en interactieve programma’s ontworpen die aansluiten bij de leerdoelen van deze leeftijdsgroepen.

Voor basisschoolleerlingen bieden we bijvoorbeeld programma’s die hen kennis laten maken met verschillende thema’s, zoals verhalen door de tijd heen, perspectief en de samensmelting van historische en moderne elementen. Voor middelbare scholieren bieden we interactieve programma’s die kunst op een dieper niveau verkennen. Samen kijken ze naar echte kunstwerken in een omgeving die nieuwsgierig maakt en inspireert. Ze leren zich in te leven in de kunstenaar en bedenken wat de aanleiding voor het kunstwerk geweest kan zijn. Deze interactieve kinderrondleidingen stimuleren de verbeelding, de fantasie en het creatief denken van de leerlingen.

Het Nijsinghhuis: Een betoverend huis

Een hoogtepunt van Museum De Buitenplaats is het Nijsinghhuis, dat in 2021 zijn deuren opende. Dit zeventiende-eeuwse rijksmonument is de setting voor het project “Een Betoverend Huis.” Hier maken kinderen kennis met verschillende thema’s, zoals verhalen door de tijd heen, perspectief en trompe l’oeil en de samensmelting van historische en moderne elementen.

De ontdekkingsreis begint op school met een maquette van het Nijsinghhuis. Daarna vertellen de leerlingen hun bevindingen aan een museummedewerker die naar hun klas komt. Tijdens een rondleiding door het Nijsinghhuis wordt hun kijkvaardigheid gestimuleerd en maken ze tijdens de eerstvolgende les op school hun eigen Betoverend Huis. Deze lessenserie combineert erfgoed, beeldende kunst, fotografie en geschiedenis op een boeiende manier.

Museum De Buitenplaats: een museum voor jong en oud

Museum De Buitenplaats in Eelde is niet zomaar een museum; het is een plek waar kunst tot leven komt en waar kinderen en volwassenen samen kunnen genieten van een cultureel avontuur. Dus, als je op zoek bent naar een museumervaring die je kinderen niet snel zullen vergeten, plan dan vandaag nog een bezoek aan Museum De Buitenplaats. Hier wordt kunst een spannend avontuur voor jong en oud.