Kickstart Cultuurfonds steunt Museum De Buitenplaats

Directie en medewerkers van Museum De Buitenplaats te Eelde zijn zeer verheugd met de toekenning van het bedrag van 33.000 euro van het Kickstart Cultuurfonds. Met dit bedrag kan het museum de nodige aanpassingen doen zodat het publiek op een veilige manier de jubileumtentoonstelling, de beeldentuin en het monumentale Nijsinghhuis kan bezoeken.

De bijdrage wordt onder meer ingezet om een audiotour te ontwikkelen voor het Nijsinghhuis. De audiotour maakt het mogelijk om ruimere openingstijden te realiseren voor het Nijsinghhuis en om meer bezoekers veilig en coronaproof te ontvangen in dit bijzondere monument.

De nood in de culturele sector is onverminderd hoog. In totaal werden 1092 aanvragen ingediend voor de 20 miljoen euro die dit jaar beschikbaar is. Bijna een verdubbeling ten opzichte van de corona-gerelateerde ondersteuning die vorig jaar beschikbaar was. Museum De Buitenplaats voelt zich zeer gesteund met deze toekenning, die perspectief biedt voor de toekomst.

Kickstart Cultuurfonds is een tijdelijk fonds, waarin BankGiro Loterij, VSBfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, VandenEnde Foundation, het ministerie van OCW, Stichting Droom en Daad, Ammado, Fonds 21, Zadelhoff Fonds/Zadelhoff Cultuur Fonds/Fonds Neven en Nichten van Zadelhoff, Stichting Elise Mathilde Fonds, Elisabeth Strouven Fonds, Stichting Zabawas en de Gravin van Bylandt Stichting de handen ineen hebben geslagen om de culturele sector te helpen zich aan te passen aan de veranderende omstandigheden die zijn ontstaan als gevolg van de corona maatregelen.