Kanonskogel gevonden bij Museum De Buitenplaats

kanonskogel

Bij Museum De Buitenplaats is in 2023 onder een gekapte lindeboom bij het Nijsinghhuis een kanonskogel gevonden. Deze kogel lag aan de achterkant van het Nijsinghhuis, onder de wortels van de voormalige lindeboom. Dit exemplaar is een zogeheten 12-ponder, een term voor een kanonskogel die iets meer dan vijf kilo weegt. De omtrek is elf centimeter.

Waarschijnlijk dateert de kogel uit de zestiende of zeventiende eeuw. Gedurende deze periode waren er in de regio meerdere gevechten, zoals de Reductie van Groningen in 1594, en Bommen Berend in 1672. Om de precieze datering vast te stellen is verder onderzoek nodig.

De kanonskogel is vanaf 25 april 2023 te zien in de bibliotheek van het Nijsinghhuis bij Museum De Buitenplaats.

Het Nijsinghhuis is te bezoeken met een combiticket. Deze biedt toegang tot het museumpaviljoen en het Nijsinghhuis.