De Verbinding - De Buitenplaats ontmoet Drents Museum

16mrt(mrt 16)10:0020mei(mei 20)17:00De Verbinding - De Buitenplaats ontmoet Drents Museum

In de tentoonstelling De Verbinding maken topstukken van Museum De Buitenplaats een connectie met werken uit de collectie van het Drents Museum. Centraal hierin staan werken van ‘De Vijf’ die in het naastgelegen Nijsinghhuis schilderden: Clary Mastenbroek, Wout Muller, Pieter Pander, Matthijs Röling en Olga Wiese. Elk van de vijf wordt vervolgens gelinkt aan objecten uit de art nouveau-collectie van het Drents Museum. In totaal zijn er 57 werken van maar liefst 24 kunstenaars te bewonderen.

Publieksverkiezing ‘Zicht op De Buitenplaats’
In de tentoonstelling presenteert De Buitenplaats op de bovenverdieping een selectie van werken uit eigen collectie, waarop het museum, Nijsinghhuis, de beeldentuin, de Oranjerie en de dorpskerk van Eelde te zien zijn. Uit in totaal 17 schilderijen, tekeningen en etsen kan het publiek de favoriet kiezen. Stem tijdens de looptijd van De Verbinding op jouw favoriete werk in het museum zelf, of op www.museumdebuitenplaats.nl. Na De Verbinding komt er een top drie uit de bus, die gepresenteerd wordt in het Nijsinghhuis.

Afbeelding: Clary Mastenbroek, Le jardin parfumé, 2007, olieverf op doek, collectie Museum De Buitenplaats, c/o Pictoright Amsterdam.

16 maart 2024 10:00 - 20 mei 2024 17:00(GMT+02:00)

Het museumpaviljoen is vanaf dinsdag 21 mei een aantal maanden gesloten in verband met een grote verbouwing. Het Nijsinghhuis, het Museumcafé en de tuin zijn deze periode wel geopend.